Over het wassen en poetsen van een motorfiets kan heel veel verteld worden. Toch maken veel mensen dezelfde grote fout. Vlug wat zeep uit een busje op je motor spuiten en daarna met hogedruk alles netjes weer afspoelen. Dit is het slechtste wat je kan doen voor je motor, die hogedruk heeft zodanig veel kracht dat straatvuil vermengd met vet op plaatsen terecht komt waar het helemaal niet thuis hoort, dit zorgt voor abnormale slijtage van vele losse en rollende onderdelen. Als je tijd kan vrij maken voor het rijden, zorg dan ook dat je wat tijd over hebt om je motor te kuisen.

Kijk je hier tegen op of heb je hier geen tijd voor, dan neem ik die taak met veel plezier van je over.

 

-zadel afdekken of demonteren (via het kleinste onzichtbare scheurtje of barst in het zadel zal er water in het zadel lopen, eens het water in het zadel zit gevangen kan dit schimmel en rot van de zadelvulling veroorzaken)

- afspoelen

- inzepen met de verreiste producten

- windscherm inpakken met vochtige doeken (nooit zeep gebruiken op een windscherm)

- behandeling met spons en borstels

- spoelen (met gefilterd regenwater)

- droogblazen

- afdrogen

- beschermlaag aanbrengen

- alle losse en rollende delen terug smeren

- als laatste al het chroom poetsen en beschermen

 

Een werkje dat enkele uren in beslag neemt, maar je motor zal langer meegaan, minder zichtbare en vooral onzichtbare slijtage en het komt zijn verkoopwaarde ten goede.